Masjid penuh sejarah ini dibangun pada 1909, dan merupakan masjid tertua di kota Kualalumpur. Masjid ini terletak di pertemuan Sungai Klang dan Sungai Gombak, yaitu tempat asal muasal kota Kuala Lumpur.

Seni bangunan ini mendapat inspirasi seni bangunan Mogul, dari utara India dan bangunan ini dibuka secara resmi sebagai Masjid Negara pada 1965. Kini, meski terdapat sebuah mesjid negara yang baru, Masjid Jamek masih menjadi sebuah mesjid yang penting disebabkan lokasinya yang strategis di tengah kota Kuala Lumpur.

dest_jamek_kl11Lokasinya berdekatan pasaraya, pusat makanan dan kawasan perniagaan menjadikan Masjid Jamek kawasan yang senantiasa ramai dikunjungi. Malahan menjadi daya tarik budaya yang memperkaya sejarah Kuala Lumpur.

Tips

Jika memasuki kawasan masjid, pastikan anda berpakaian sopan karena bangunan ini adalah kawasan untuk beribadah.

Transportasi

Angkutan yang dipakai untuk ke lokasi ini menggunakan LRT Putra. Anda bisa naik LRT dan berhenti di stasiun Masjid Jamek. Mesjid itu terletak berdekatan stasiun ini.

Pusat Informasi

Informasi lebih lanjut silakan hubungi: Pusat Pelancongan Malaysia (MATIC), 109 Jalan Ampang, Kuala Lumpur 50450. Tel: +603-9235 4848 / 9235 4900 Faks: +603-2162 1149

Penginapan

Terdapat berbagai pilihan penginapan untuk pengunjung di Kuala Lumpur. pabila saat ini anda sedang mencari akomodasi di sekitar tempat ini, silahkan lihat daftar hotel murah Kuala Lumpur.