Johor Bahru adalah negara bagian atau propinsi dari Malaysia yang paling dekat dengan Singapura. Setiap hari libur banyak penduduk Singapura yang berlibur ke Johor Bahru dikarenakan harga-harga barang di Johor Bahru lebih murah. Yang paling sering adalah mengisi bensin di Johor Bahru berhubung bensin di Malaysia jauh lebih murah dibandingkan dengan bensin di Singapura. Ada juga yang memanfaatkan untuk membeli rokok yang memang harganya bisa berbeda hampir setengahnya. Berikut objek wisata yang menarik yang ada di Johor Bahru.
Desaru – Land of Casuarinas Johor

Desaru terletak 100 kilometer dari Johor Baru, dan merupakan tujuan populer karena pantainya yang cantik, padang golf terbaik dan daya tarik turis yang unik.

Museum Nanas Johor

Mereka yang menggemari buah nanas pasti penasaran melihat sejarah tanaman ini di Malaysia. Saksikan sendiri pameran koleksi dan informasi mengenai industri nanas. Terdapat juga tanaman nanas sebanyak 18 jenis yang ditanam di kawasan museum, selain nanas yang dipamerkan.

Museum Kota Tinggi Johor

Museum ini dibangun pada tahun 1997 menurut sejarah Kesultanan Johor. Lokasi museum ini dipilih oleh karena kepentingan sejarahnya sebagai pusat Kesultanan Johor lama.

Museum DiRaja Sultan Abu Bakar

Istana Besar Johor ini mulai dibangun pada 1864 dan selesai pada 1866. Istana ini dijadikan museum pada 1982, dan merupakan salah satu bangunan tertua di Johor Baru.

Museum Sultan Abu Bakar Johor

Masjid Sultan Abu Bakar terletak diatas sebuah bukit berdampingan dengan bandar Johor Baru dan mempunyai pemandangan indah Selat Johor dan Singapura. Masjid ini merupakan salah sebuah masjid lama yang tercantik di Malaysia.

Kota Johor Lama

Kota Johor Lama pernah menjadi kubu yang kuat bagi kerajaan Johor Lama. Lokasi ini juga pernah menjadi medan perang antara penduduk Melayu setempat dan pihak penjajah ketika itu.

Homestay Tanjung Piai Johor

Kunjungi homestay unik yang terletak di Tanjung Piai, kawasan (bucu) paling Selatan tanah besar Asia. Turis lokal dan mancanegara bisa mengetahui lebih banyak tentang budaya dan kehidupan orang Melayu setempat.

Homestay Felda Semenchu

Program Homestay Felda Semenchu memberikan pengenalan pada kebudayaan tradisional Melayu Johor.

Homestay & Homevisit Kampung Temenin Baru Johor

Alami pengalaman homestay di perkampungan Melayu tradisional di Kampung Temenin Baru. Berbagai aktivitas menarik menanti pelancong disini. Diantaranya kunjungan ke lokasi pembuatan kopi, ladang getah dan ladang kelapa sawit. Terdapat juga kunjungan ke peternakan kambing serta lembu yang diusahakan penduduk setempat.

Galery Mawar Johor

Galeri Mawar menajdi tempat pameran gambar, lukisan, serta karya seniman wanita terkenal Johor. Galeri ini ditempatkan didalam bangunan gedung berusia lebih 100 tahun dalam kompleks Mawar, Johor Baru.

Taman Negara Tanjung Piai Johor

Tanjung Piai merupakan kawasan alami yang dilindungi di mana daratan, laut, tumbuhan dan hewan berdiam dalam harmoni, tanpa gangguan manusia. Taman ini menjadi tempat kediaman berbagai jenis spesies unggas dan lokasi hidup hewan bakau air paya seperti ketam nipah, ikan tembakul serta kera pemakan ketam atau kerang.

Taman Negara Pulau Kukup Johor

Pulau Kukup adalah salah satu kawasan paya bakau perawan terbesar di dunia. Ini juga satu-satunya yang terletak di perairan Johor.

Taman Negara Endau – Rompin Johor

Taman Negara Endau-Rompin merangkum kawasan seluas lebih kurang 80,000 hektar yang mengandungi kekayaan tumbuhan dan hewan eksotik termasuk kawasan takungan air Sungai Endau dan Sungai Rompin dimana taman negara ini mendapatkan namanya melalui nama kedua sungai ini. Pintu masuk ke taman negara ini melalui sebuah perkampungan Orang Asli.

Ladang Burung Unta Johor

Lokasi ini berdiri pada bulan Maret 2001 dan menawarkan lokasi kunjungan yang menawan bagi pengunjung untuk melihat burung yang unik ini. Pengunjung dapat mempelajari lebih mendalam mengenai spesis burung yang tidak mampu terbang ini, dan berpeluang mengamati burung ini dari jarak dekat.

Ladang Buaya Teluk Sengat Johor

Melihat buaya pada jarak dekat disini – terdapat kira-kira 1,000 ekor buaya di ladang ini! Tahukah anda ladang buaya ini berdiri pada tahun 1979 dan merupakan satu diantara ladang yang tertua di negara ini!

Kunang Kunang di Sungai Lebam

Memperhatikan kunang-kunang merupakan salah satu aktivitas utama di kawasan Perlindungan Sungai Lebam. Kagumi keindahan gemerlap kunang-kunang yang mempesona di sini!

Gunung Ledang Johor

Diselubungi legenda misteri dan cerita dongeng, Gunung Ledang terus menarik minat penduduk lokal dan para pelancong.

Dusun Buah Desaru Johor

Dusun Buah Desaru dipenuhi berbagai jenis pohon buah-buahan tropis seperti belimbing, nangka, durian belanda, limau madu, durian dan lain-lain. Kawasan dusun yang ditanami dengan pohon buah-buahan ini seluas 160 ekar.

Bob’s Homestay Johor

Bob’s Homestay adalah tempat terbaik untuk dekat dengan alam yang masih asli. Beristirahatlah disini, jauh dari hiruk-pikuk kota dan alami sendiri keunikan kehidupan kampung.

Air Terjun Kota Tinggi Johor

Air terjun yang indah ini terletak di kaki Guning Muntahak. Sungai yang nyaman menyediakan tempat yang sesuai untuk pelancong bermandi-mandi ria serta lokasi yang menarik untuk bersantai.

Pulau Sibu Johor

Pulau Sibu merupakan sebuah tujuan wisata yang menawan dengan pepohonan subur menghijau, pantai keemasan yang bersih serta air laut yang jernih membiru. Terdapat juga gua-gua yang diukir ombak laut. Pukulan ombak tanpa henti membentuk permukaan pinggiran pantai yang kasar namun mempesona.

Pulau Rawa Johor

Pulau Rawa yang terletak 16 km dari pantai Mersing terkenal dengan pasirnya yang putih bersih, pohon kelapa yang tinggi melampai dan terumbu karang yang penuh dengan ikan beraneka warna serta kehidupan laut yang unik.

Pulau Aur Johor

Pulau Aur, seperti Pulau Dayang, Pulau Lang dan Pulau Pinang yang terletak di Taman Laut Johor berdekatan dengan Mersing terkenal sebagai salah satu tujuan menyelam skuba yang terunggul. Kawasan laut yang lebih dalam di sekitar pulau ini menjanjikan jarak penglihatan bawah laut yang jelas serta berbagai jenis spesies kehidupan laut yang mempesona yang dapat menarik banyak pelancong dan penyelam di penghujung minggu.

Bagi kalian yang ingin menginap di Johor Bahru, ada banyak pilihan hotel yang bisa anda dapatkan. Silahkan lihat daftar hotel di Johor Bahru di sini. Silahkan klik di sini untuk melihat seluruh tempat wisata di Malaysia.

Klik Objek Wisata Johor yang lainnya!

Selamat berkunjung!