Taman Mini Malaysia terletak beberapa kilometer di pinggir kota Melaka berdekatan pekan Ayer Keroh. Sekiranya anda berminat dengan seni bangunan dan cara hidup tradisional, inilah tempat yang paling sesuai untuk anda telusuri.

Setiap buah rumah disini mewakilkan salah satu gaya seni banguan dari 13 buah negeri di Malaysia dan 12 buah rumah ASEAN yang dihiasi dengan berbagai barang, hasil seni dan kerajinan tangan yang menggambarkan budaya disetiap negeri tersebut.

big_melaka_tamanminiDidalam setiap buah rumah disini, anda akan dapat melihat berbagai seni kerajinan tangan tulen yang berasal dari negeri atau daerah yang berkaitan. Rumah-rumah tradisional yang dibangun dengan tiang kayu ini turut memamerkan patung yang memakai baju Melayu tradisional dengan gaya khusus sesuai negeri berkaitan.

Daya tarik lainnya di taman ini termasuk pertunjukan kebudayaan dan permainan tradisional yang diadakan pada setiap minggu. Taman ini juga menawarkan fasilitas untuk paket seminar dengan harga yang pantas. Selain itu, fasilitas kamar dan asrama dengan fasilitas kolam renang juga disediakan untuk pelancong. Aktivitas kerja pasukan dan bengkel tarian juga diadakan disini.

Secara ringkas, taman ini memberi kesempatan kepada pengunjung untuk melihat semua seni bangunan dan warisan Malaysia dalam satu kunjungan saja. Taman ini juga adalah tempat yang sesuai untuk berlibur yang jauh dari kesibukan kota besar.

Tips

Untuk menghemat uang dan waktu, anda disarankan mengunjungi taman ini dalam perjalanan menuju ke kota Melaka atau sewaktu pulang.

Transportasi

Anda ke tempat ini disarankan menggunakan kendaraan pribadi. Ambil jalan keluar dari Lebuhraya Utara-Selatan di persimpangan Ayer Keroh. Kendarai terus hingga anda melihat papan tanda Taman Mini Malaysia & Mini ASEAN.

Pusat Informasi

Untuk keterangan lebih lanjut silakan hubungi Pejabat Taman Mini Malaysia & Mini ASEAN di nomor 06-232 1331 / 1351. Anda juga boleh menghubungi Pejabat Tourism Malaysia Melaka di nomor +606-763 5388 / 762 2388 / 762 4488

Penginapan

Taman Mini Malaysia & Mini ASEAN ini juga menawarkan kemudahan penginapan kabin yang berkonsepkan seni bangunan dari berbagai negara dengan tingkat harga yang beragam.

Melaka menawarkan berbagai pilihan tempat penginapan dan asrama bagi pelancong yang murah atau hotel mewah bertaraf bintang-5. Jika anda sedang mencari hotel dengan budget di bawah RM200, silahkan klik di hotel murah Malaka.