Taman Negeri Gunung Stong terletak di Kelantan dan termasuk sebagai lima unggulan diantara tujuan wisata ekosistem terbaik di Malaysia.

gunung_stongGunung Stong mempunyai ketinggian 1433 meter dan kaya dengan kehidupan flora dan fauna, dan ini merupakan gunung batu kapur yang usianya jutaan tahun. Kawasan ini juga merupakan kawasan tadah air bagi Sungai Kelantan dan memainkan peranan penting sebagai penjaga air sewaktu musim banjir dan kemarau.

Diantara daya tarik disini ialah air terjun Jelawang, setinggi tujuh tingkat dan dinyatakan sebagai antara air terjun tertinggi di Malaysia. Hewan yang ditemui disini termasuk Gajah Asia, burung merak Argus, harimau Malaya dan tapir.

Tips

Usaha pemeliharaan alam sekitar dilakukan di Taman Negeri Gunung Stong, oleh itu pastikan anda tidak membuang sampah yang bisa mencemari tempat ini.

Transportasi

Untuk sampai lokai ini anda harus menggunakan kereta api. Dari stasiun KL Sentral Station, anda naik kereta api ke arah utara tepatnya Kelantan. Anda melalui beberapa stasiun kecil termasuk Dabong. Dari sini, anda bisa menyeberangi Sungei Galas menuju ke Jelawang, yang hanya terletak 3 km jauhnya.

Bila anda memakai mobil, dari Kuala Lumpur, ambil jalan raya Utara Selatan (PLUS) menuju utara dan ambil jalan keluar di Kuala Kangsar. Dari sini, ambil jalan ke Gerik dan terus ke jalan raya Timur-Barat menuju Jeli. Di pasar Jeli, ikuti jalan Laluan 66 ke Dabong.

Jalannya lainnya, ambil jalan raya Pantai Timur dari KL ke Bentong. Dari sini, ikut Jalan 8 ke Gua Musang, dan kemudian ambil Laluan D29 ke Dabong.

Jika anda menaiki kapal boat, ambil kapal boat di Kuala Krai menuju ke Dabong/ Jelawang. Perjalanan ini memakan waktu satu jam.

Pusat Informasi

Jabatan Perhutanan Negeri Kelantan, Blok 5, Tingkat 1, 15503 Kota Darul Naim, Kota Bharu, Kelantan. Tel: 609 – 748 2140. Faks: 609 – 7445 675.

Penginapan

Terdapat tempat perkemahan bagi pengunjung yang datang kesini.

Klik Objek Wisata Kelantan yang lainnya!

Selamat berkunjung!