Liburan ke Sarawak tidak lengkap tanpa lawatan ke rumah panjang yang merupakan tempat tinggal tradisional kebanyakan suku kaum pribumi disini seperti kaum Iban, Bidayuh dan Orang Ulu. Rumah panjang ialah sebaris rumah yang dihubungkan dengan jalur atau serambi yang dibagi bersama-sama keluarga-keluarga yang tinggal disitu dan diketuai oleh seorang ketua rumah panjang yang digelar ‘Tuai Rumah’. Setiap keluarga mempunyai kawasan bilik mereka sendiri. Aktivitas kemasyarakatan dijalankan di kawasan serambi yang dipanggil ‘ruai’. Pengunjung atau tamu lelaki lazimnya akan tidur di ‘ruai’ sementara tamu wanita tidur di dalam bilik disini.

big_sarawak_longhouseMasyarakat rumah panjang selalu memakai pakaian biasa seperti kemeja dan celana jeans. Mereka hanya mengenakan pakaian tradisional sewaktu pesta Gawai Dayak atau pesta menuai kaum Iban dan acara perkawinan. Kumpulan pengunjung selalu disambut dengan segelas tuak serta persembahan tarian tradisional. Selepas itu, mereka akan dibawa mengunjungi rumah panjang tersebut dan dihibur dengan berbagai persembahan kebudayaan. Pengunjung selalu akan dijemput untuk mengambil bagian dalam tarian yang dipersembahkan. Pengunjung bisa bermalam di rumah panjang ini atau di rumah tumpangan yang berdekatan.

Tips

Sekiranya anda ingin bermalam di rumah panjang, anda perlu ingat bahwa anda tidak akan mempunyai ruang pribadi. Penginapan di rumah panjang adalah pengalaman hidup secara berkumpul dengan banyak orang.

Transportasi

Jarak perjalanan ke rumah panjang bergantung kepada lokasi rumah panjang yang ingin anda kunjungi. Namun begitu, bagi program kunjungan yang biasa dilaksanakan oleh pengusaha wisata, lazimnya anda akan dijemput dari hotel untuk perjalanan selama 2 jam ke sebuah dermaga di sungai utama. Selepas itu, anda bisa menyusur sungai dengan boat panjang selama satu atau dua jam sebelum sampai ke rumah panjang tersebut.

Pusat Informasi

Untuk informasi lebih lanjut, silakan hubungi Pejabat Pelancongan Sarawak, di nomor : +6082-246 575 / 775 atau email ke : mtpbkch@tourism.gov.my

Penginapan

Puncak kunjungan ini adalah pengalaman bermalam di rumah panjang tradisional di sini.

Klik Objek Wisata Sarawak yang lainnya!