Taman Kinabalu merangkum kawasan seluas 754 km persegi dan terdiri dari Gunung Kinabalu, Gunung Tambayukon dan kawasan kaki bukit.

big_sabah_mtkinabaluTaman ini ditujukan bagi pemelihara lingkungan alam yang berharga. Gunung-gunung di sini mempunyai sejarah geologi yang menarik dan dibentuk dalam masa satu juta tahun ‘saja’.

Gunung Kinabalu yang terlihat perkasa ini sebenarnya sebuah bongkahan granit yang besar yang kemudiannya menjulang tinggi di permukaan bumi. Proses pengikisan yang terjadi bertahun-tahun lamanya telah membuang lapisan pasir dan batu beribu kaki tebalnya dan merubah bentukan granit ini.

Ketika Zaman Es, glaser-glaser yang mengalir di puncaknya telah melicinkan permukaannya, tetapi bagian puncak yang lebih tinggi dari aliran glaser tersebut tidak terganggu dan abadi dengan permukaannya yang kasar. Permukaan kasar inilah yang menjadi daya tarik utama Taman Negara ini.

Tips

Jika anda berencana untuk mendaki gunung, pastikan anda membawa topi yang dilengkapi dengan lampu untuk pendakian pagi hari ke puncak karena pendakian akan dimulai ketika suasana masih gelap serta cuaca sekitar yang sangat dingin. Suhu di puncak seringkali mencapai titik beku!

Transportasi

Anda bisa menyewa mobil dari hotel-hotel utama di Kota Kinabalu. Taksi bisa membawa anda ke pusat Taman Negara di Ranau dan membawa jumlah penumpang tidak lebih dari empat orang. Anda bisa berjanji dengan pengemudi taksi tersebut supaya menjemput anda dari pusat Taman Negara sekiranya anda menyewa taksi tersebut.

Semua bus ekspres dan bus mini antara Kota Kinabalu dan Ranau atau Sandakan akan melalui simpang ke taman negara yang terletak hanya 100 meter dari pusat Taman Negara.

Pusat Informasi

Untuk informasi lebih lanjut, silakan hubungi Pejabat Pelancongan Negeri Sabah di nomor : +6088-248 698 / 211 732

Penginapan

Berbagai pilihan tempat penginapan terdapat di Taman Kinabalu dari asrama pelancong yang murah hingga resort yang mewah dan lengkap.